Oamenii şi Aurul...


Două lucruri sunt preţioase în Munţii Apuseni şi le-au făcut faima : oamenii şi aurul...
Bine.
Şi cum stabilim priorităţile, între acestea două ?

Pot eu de dragul a 300 de prăpădite de tone de aur, care n-ar ajunge nici dacă ar reveni integral şi fără costuri de exploatare să astupe toate găurile legendare ale bugetului naţional, să şterg cu buretele cinci milenii de istorie şi să renunţ de bună voie la amintirea trecerii semenilor mei pe aceste locuri ?

Galerii cu secţiune trapezoidală în Masivul Cârnic


Spunem "vestigii" cu tonul uşor ironic cu care ne adresăm copiilor mici sau celor pe care îi considerăm ajunşi în mintea copiilor. Pentru cei mai mulţi dintre noi, acest cuvânt nu mai înseamnă nimic.
De fapt e foarte simplu : înseamnă, în ecuaţia de mai sus, Oamenii.
Ce altceva sunt vestigiile decât rodul strădaniilor şi emoţiilor, muncii, luptei semenilor noştri care au trăit mai demult în aceste locuri. Amprenta omului în natură. Casele, uneltele, monumentele, galeriile, bisericile, mormintele, sunt tot ce au ştiut ei să lase mai bun generaţiilor ce aveau să vină, adică nouă.
Patrimoniul cultural, în engleză, e definit prin cuvântul Heritage. Adică moştenire.
Atât a mai rămas de la cei ce odinioară au fost prin munţii Apuseni eroii noştri, de la romani la moţii Iancului. Vestigiile, pe care dumneavoastră le ironizaţi din când în când şi le vindeţi la kilogram...
Asta ca să fie clar. Nu aur contra vestigii, ci aur contra oameni.

În timpul în care n-am mai avut vreme să scriu (mai bine, pentru că nu ştiu să scriu decât lucruri triste) pentru că mă pregătesc de montaj, vin valuri de mail-uri de pe toate sursele de parcă România s-a trezit. Mi-e frică să mă bucur. Să nu mă bucur prea devreme.

Iată ataşat un link pe care l-am primit de la Alburnus Maior. Un semnal de alarmă asupra celei mai grave şi mai urgente probleme. Mi-e ruşine că habar n-am avut ce a "aprobat tacit" camera superioară a parlamentului pe care l-am ales şi care mă reprezintă.

http://www.rosiamontana.org/
http://news.yahoo.com/romania-expropriation-bill-threatens-democray-ngos-181454744.html

Pentru mine, priorităţile sunt stabilite.
Şi alegerea n-a fost grea.

Şi tot spre informare
http://www.romaniacurata.ro/ltfont-colorblackgt-gabriel-resources-controleaza-in-totalitate-proiec-1742.htm

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu